Miskraam

Een miskraam is het verlies van een niet-levensvatbare vrucht in de eerste 16 weken van de zwangerschap. Vaginaal bloedverlies en/of buikpijn zijn meestal de eerste tekenen van een miskraam. Bloedverlies in het begin van de zwangerschap kan een teken zijn van een miskraam, maar kan ook onschuldig zijn. Toch zal je altijd schrikken als je bloed verliest in de zwangerschap. Als je weinig bloedverlies hebt blijft de kans groot dat de zwangerschap doorgaat en er uiteindelijk een gezond kind geboren wordt. Als het bloedverlies toeneemt en je er ook krampen bij krijgt is de kans groot dat je een miskraam krijgt. Eén op de tien zwangerschappen eindigt in een miskraam.

Oorzaken van een miskraam

Meestal wordt een miskraam veroorzaakt voor een fout die optreedt bij de bevruchting. Dit veroorzaakt een ernstige chromosoomafwijking waardoor de vrucht niet levensvatbaar is. Chromosomen zijn onmisbaar voor de ontwikkeling van een kind. Bij zo'n ernstige chromosomenafwijking is een goede ontwikkeling onmogelijk. De vrucht wordt niet goed aangelegd en de natuur vindt hier een passende oplossing voor: het groeit niet verder en het lichaam stoot het af. In het meerendeel van de gevallen gaat het hier om een niet erfelijke afwijking en heeft het geen gevolgen voor een volgende zwangerschap. Eén op de tien zwangerschappen eindigt in een miskraam.

Missed abortion
Het is mogelijk dat je een echo hebt gehad en daarop is gezien dat het hartje niet meer klopt, terwijl dit wel had moeten zijn. We noemen dit dan een missed abortion. De vrucht is dan niet meer in leven, maar je lichaam heeft nog geen miskraam in gang gezet. Soms is de vrucht al enkele weken gestopt met groeien, soms enkele uren voor de echo.

Mogelijke klachten bij een miskraam

Vaginaal bloedverlies en menstruatieachtige pijn kunnen het eerste teken van een miskraam zijn. Zwangerschapsverschijnselen zoals gespannen borsten en ochtendmisselijkheid nemen soms af vlak voor een miskraam. Maar vaak zijn deze klachten nog gewoon aanwezig, ook wanneer de miskraam al door een echo is vastgesteld. Dit komt doordat het zwangerschapshormoon nog in het bloed aanwezig is. Soms zijn er helemaal geen klachten en zal de miskraam bij een echo vastgesteld worden (missed obortion).

Wanneer de baarmoeder de de miskraam in gang zet zal deze gaan samentrekken en treedt er meer en/of helderrood bloedverlies op. Vaak begint het met licht bloedverlies wat snel in hoeveelheid toeneemt. Over het algemeen is het bloedverlies de eerst dagen hevig: ongeveer 2 maandverbanen per dag doordrenkt met bloed. Het bloedverlies gaat dan vaak gepaard met stolsels met een donkere kleur en een gladde vorm. Ook zal het bloedverlies toenemen en kunnen er stolsels ontstaan. De pijn die optreedt is te vergelijken met menstruatiekrampen of heftiger. De pijn zal langzaam toenemen. Warmte en rust kunnen de pijn wat verlichten. Maak een warme kruik of neem een warme douche of bad. Wanneer de pijn te hevig is kun je pijnstillers gebruiken. Als de miskraam heeft plaatsgevonden nemen het bloedverlies en de krampen vaak snel af.

Bij de helft tot driekwart van de vrouwen vindt uitstoting van de vrucht plaats binnen een week. Soms duurt deze periode wat langer. Wanneer de miskraam heeft plaatsgevonden nemen het bloedverlies en de pijn geleidelijk af in ongeveer een week.

Wat te doen als een miskraam is vastgesteld

Als er een missed abortion is vastgesteld, heb je een keuze waarop een miskraam plaats kan vinden:
◾Afwachten tot de miskraam spontaan optreedt.
◾Curettage, een ingreep waarbij onder lokale narcose het zwangerschapsweefsel via de schede (vagina) en de baarmoederhals wordt verwijderd. Deze ingreep zal plaatsvinden bij de gynaecoloog.

Meestal verloopt een miskraam spontaan zonder complicaties en zonder dat ingrijpen medisch gezien echt nodig is. Afwachten is veilig en door het natuurlijk verloop af te wachten in de eerste week, kan tot 40% van de ingrepen (medicijnen of curettages) worden voorkomen.

Het natuurlijk verloop afwachten heeft de voorkeur. Je bepaalt echter zelf wat het beste bij je past. De keuze is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Bespreek het beleid met ons; weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af en neem enkele dagen bedenktijd. Ook is een tussenoplossing altijd mogelijk, zoals enige tijd afwachten, en dan alsnog een curettage. Maak zelf jullie wensen en verlangens aan ons kenbaar, zodat het voor jullie op een passende wijze gebeurt.

Lichameijk herstel

Het lichamelijk herstel na een spontane miskraam of een curettage is meestal vlot. Gedurende één tot zes weken kun je wat bloedverlies en bruinige afscheiding hebben. Het is verstandig met gemeenschap te wachten tot het hevige bloedverlies voorbij is. Het zwanger worden wordt door een miskraam niet bemoeilijkt en het is als het bloedverlies is gestopt dan ook niet nodig te wachten met opnieuw proberen zwanger te raken.
Een volgende menstruatie treedt na ongeveer vier tot zes weken op. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de vrouwen na een miskraam binnen 4 maanden weer zwanger was.

Emotioneel herstel

Na een miskraam kun je een moeilijke tijd hebben. Verdriet, schuldgevoelens, ongeloof, boosheid en een gevoel van leegte zijn veel voorkomende emoties. Het is moeilijk aan te geven hoeveel tijd hiervoor nodig is. Dit verschilt per persoon en situatie. Het is bekend dat mannen en vrouwen anders met verlies omgaan. Geef elkaar de ruimte om met het verlies om te gaan. Praat over jullie gevoel.

shutterstock_154889117.jpg

Schuldgevoelens zijn bijna nooit terecht. Een miskraam is in de meeste gevallen niet te voorkomen, dus probeer in je verdriet de oorzaak niet bij jezelf te leggen. Het is verstandig te praten over je gevoelens met je partner, familie, vrienden of met een van de verloskundigen uit de praktijk. Delen van het verdriet kan opluchting brengen, maar ook steun. Geef aan wat je behoeftes zijn.

Beladvies bij miskraam

Je kunt ons altijd bellen wanneer:

• Je twijfelt of je een miskraam krijgt (bij bloedverlies of buikpijn)
  • Je tijdens een miskraam meer wilt weten over het te verwachten verloop

Je móet ons bellen wanneer:

• Het bloedverlies te ruim is (binnen een half uur een maandverband vol, grote stolsels, je wordt niet lekker of duizelig)
  • De buikpijn te hevig is of maar voort blijft duren
  • Je pijn hebt tussen de schouderbladen
  • Je koorts krijgt (rectale temperatuur van 38 graden of meer)
  • Je ongerust bent

Bel altijd als eerste ons en niet met je huisarts, de huisartsenpost of ambulance. Je belt hiervoor 24/7 het spoednummer 06-52045594. Wij kunnen door onze kennis en ervaring meteen een inschatting maken van de ernst van de situatie. Zonodig kunnen we je snel naar de juiste zorg doorverwijzen, met zo min mogelijk vertraging.