055 5337720

Leefwijze

Foliumzuur

Slik dagelijks foliumzuur vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot de tiende week van je zwangerschap. Je verkleint hiermee de kans op een neuraalbuisdefect (open ruggetje) met 50%. Als je geen foliumzuur hebt geslikt voor je zwangerschap begin er dan mee vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent. Meer informatie hierover kun je lezen op de website van het voedingscentrum.

Vitamine D

Vitamine D zorgt ervoor dat kalk (calcium) goed uit de voeding wordt opgenomen. Daardoor helpt deze vitamine mee aan de opbouw en het in stand houden van het skelet. Volwassenen maken zelf voldoende vitamine D in hun huid aan als ze regelmatig buiten komen. Verder levert de voeding ook vitamine D. Belangrijke vitamine D-bronnen zijn margarine, halvarine, bak- en braadvetten en vlees. Het is niet mogelijk de hoeveelheid vitamine D die tijdens de zwangerschap extra nodig is met de voeding op te nemen (een gemiddelde voeding levert 3 microgram) of zelf aan te maken. Om die reden wordt aangeraden tijdens de zwangerschap 10 microgram extra te gebruiken. Vitamine D is zonder recept verkrijgbaar bij drogist of apotheek.

Roken/alcohol/drugs

Wij adviseren om niet te roken en geen alcohol en drugs te gebruiken tijdens en na je zwangerschap omdat ze schadelijke gevolgen hebben voor het kindje.
Op de website van het Trimbos Instituut kun je meer informatie vinden over roken en stoppen met roken tijdens de zwangerschap.

Bekijk diir hieronder te klikken een informatie filmpje over stoppen met roken

Veel zwangeren vertellen de verloskundige niet dat ze (wel eens) alcohol gebruiken tijdens hun zwangerschap. Op de website Negen Maanden Niet kun je een vragenlijst invullen. Via het programma krijg je informatie over de risico's die het drinken van alcohol met zich meebrengt. De feedback die je krijgt op je antwoorden zal je helpen bij het stoppen met drinken. Deelname is anoniem.

Medicijnen

Wanneer je medicijnen gebruikt lees dan goed de bijsluiter. Je mag niet alle medicijnen gebruiken tijdens je zwangerschap. Dit geldt ook voor sommige vrij verkrijgbare medicijnen. Met vragen kun je altijd bij de apotheek terecht.

Vrijen

Vrijen en geslachtsgemeenschap mogen gerust in de zwangerschap. Bij gebroken vliezen en/of bloedverlies raden wij het af om gemeenschap te hebben.

Sporten

Je mag gewoon blijven sporten tijdens je zwangerschap. Luister echter wel goed naar je lichaam. Krijg je klachten na het sporten, doe het dan wat rustiger aan. We raden het af om sporten te doen waarbij er een groot risico is op vallen en/of stompen in de buik. Ook diepzeeduiken raden we af.

Sauna

Als je gezond bent, geen verhoogde bloeddruk en een normale zwangerschap hebt, kun je gewoon naar de sauna gaan.
Een gezonde zwangere, zonder verhoogde bloeddruk en die voor haar zwangerschap de sauna gewend is, kan rustig naar de sauna gaan. Maar zoals voor meer dingen in de zwangerschap geldt ook hier dat "te" natuurlijk nooit goed is. In de eerste 12 weken wordt een bezoek aan de sauna afgeraden.
Op het einde van de zwangerschap (laatste 4 à 6 weken) is enige voorzichtigheid geboden bij het nemen van een dompelbad. Bij diverse onderzoeken is gebleken dat in de saunacabine, als de hartslag van de moeder versnelt, ook de hartslag van het kindje versnelt. Maar dat is niets verontrustends. Dat gebeurt ook bij fietsen, traplopen en sporten. De sauna ontspant en dat komt zowel moeder als kind ten goede.

Aanmelden Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Doevendans nieuwsbrief!

Aanhef
Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
E-mailadres