055 5337720

Kinderwens

Zwanger worden.

Als je zwanger wil worden, is het handig om te weten wat je vruchtbare dagen zijn. Dat kun je weten door te kijken naar je menstruatiecyclus. Bij de meeste vrouwen duurt de menstruatiecyclus tussen de 24 en 35 dagen, gerekend van de eerste dag van de menstruatie tot de eerste dag van de volgende menstruatie. De meest ideale lengte van de cyclus is 28 dagen, dit komt slechts bij 15% van de vrouwen voor.

Bij een cyclus van 28 dagen vindt de eisprong vaak plaats op de 14e dag. Bij een langere cyclus vindt de eisprong later plaats. De periode van de eisprong tot de eerste dag van de menstruatie duurt altijd 14 dagen. Je bent vruchtbaar in de periode 3 dagen voor en 1 dag na de eisprong.

Om zwanger te worden is het niet nodig om in die periode extreem veel te vrijen. Om de 2 à 3 dagen vrijen is meestal voldoende omdat het mannelijke zaad enkele dagen kan overleven.

Gezonde leefgewoonten

In de kinderwens-fase kun je al veel doen om de kans op een zwangerschap te vergroten. Daarnaast is gezond zwanger worden van groot belang voor de ontwikkeling van de baby. Er komt dus meer bij kijken dan te stoppen met anticonceptie en geen alcohol meer te drinken.

Tips bij een kinderwens:

  • Ga foliumzuur slikken. Start hiermee 4 weken voordat je stopt met anticonceptie. Mocht je dan meteen zwanger worden, dan heb je voldoende foliumzuur in je lichaam.
  • Stop met roken. Roken heeft een negatieve invloed op de vruchtbaarheid, ook bij de man!
  • Stop met drinken, ook als man. Alcoholgebruik van de vrouw én man rond de bevruchting kan de kans op een miskraam verhogen.
  • Laat een aantekening maken in de computer van de apotheek als je zwanger probeert te worden. 50% van de voorgeschreven medicijnen zijn (mogelijk) schadelijk in de zwangerschap.
  • Ondergewicht kan negatief werken op je vruchtbaarheid. Probeer daarom gezond te eten en voldoende te bewegen. Als je adviezen wilt over gezond eten kun je een afspraak maken bij een diëtist.
  • Als je overgewicht hebt, is het verstandig om eerst af te vallen voordat je zwanger wordt. Een gezond gewicht verhoogt niet alleen de kans op een zwangerschap maar ook nemen de risico’s op complicaties af. Als je het moeilijk vindt om af te vallen, kan een diëtist je hierbij helpen.
  • Gebruik geen vaginale douches als je zwanger probeert te worden. Het baarmoederhals-slijm helpt sperma namelijk richting de eicel te komen.
  • Sporten is goed, maar probeer niet je conditie te verbeteren.

Let met eten op het volgende:

  • Eet géén rauw vlees (dit kan toxoplasmose bevatten en een infectie hiermee is gevaarlijk als je op korte termijn zwanger wordt).
  • Eet géén producten van rauwe melk (dit kan listeria bevatten en een infectie hiermee is gevaarlijk als je op korte termijn zwanger wordt).
  • Eet weinig tot geen orgaanvlees. Dit bevat namelijk veel vitamine A, en dit de foetus kan beschadigen als je zwanger bent.
  • Was groente en fruit altijd goed voordat je het eet.

Risico's op het werk

Denk ook na over de risico’s op je werk. Dat geldt voor mannen en vrouwen. Soms kun je door je werk minder vruchtbaar worden. Als er op je werk risico’s zijn, dan kan extra bescherming nodig zijn. Door daar nu al over na te denken kun je op tijd maatregelen nemen.

In de volgende situaties kan je werk schadelijk zijn voor je vruchtbaarheid, de zwangerschap en je kindje zijn:

  • als je in contact komt met giftige stoffen;
  • als je werk doet waarbij u een infectie kunt oplopen;
  • als je onregelmatige werktijden heeft (zoals bij ploegendienst en nachtdienst);
  • als je lichamelijk belastend werk heeft;
  • als je ongezonde stress heeft (als u niet kunt herstellen van grote werkdruk);
  • als je werkt in een omgeving met straling, lawaai, overdruk, lichaamstrillingen, extreme hitte of kou;

Wat kunt je zelf doen?

Wil je weten of je werk veilig is voor een gezonde zwangerschap en kind? Twijfel je hierover of heb je andere vragen? Neem dan contact op met je bedrijfsarts. Die kan samen met jou nagaan of extra bescherming nodig is. Je kunt ook kijken op www.rivm.nl/zwangerschap/werk.

Aanmelden Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Doevendans nieuwsbrief!

Aanhef
Voornaam
Tussenvoegsel
Achternaam
E-mailadres