blaasontsteking

Onder in je buik zit de blaas. De blaas bewaart je urineDe urine komt naar buiten door je urinebuis. Als je een blaasontsteking hebt, is de wand van je blaas en/of je urinebuis ontstoken als gevolg van een infectie veroorzaakt door bacteriën. De hormonen in je lichaam veranderen in de zwangerschap. Daardoor wordt je vagina minder zuur, waardoor je meer kans hebt op bacteriën en schimmels in je vagina. Door de hormonen is je urinebuis ook wat wijder. Bacteriën kunnen dan makkelijker in je blaas komen. Als gevolg van de volle baarmoeder die op je blaas drukt kun je je blaas soms niet helemaal leegplassen. Als er hierdoor urine achterblijft in je urinebuis en blaas heb je meer kans op een infectie.

Hoe merk je dat je blaasontsteking hebt?
Je hebt na het plassen direct het gevoel dat je weer moet plassen.
Je plast steeds kleine beetjes, soms maar druppeltjes.
Je hebt een zeurende pijn in je onderbuik, net als wanneer je ongesteld bent.
Je hebt pijn in je zij en/of onderrug.
Je bent misselijk en je moet overgeven.
Je urine ruikt vreemd.
Je urine ziet er niet helder uit.
Je hebt bloed in je urine.
Je urinebuis prikt of jeukt tijdens het plassen.

Heb je één of meer van deze klachten? Ga dan met een potje met je urine erin naar je huisarts. De huisarts onderzoekt je urine. Is het een blaasontsteking? Dan krijg je antibiotica speciaal geschrikt voor zwangere vrouwen. Vertel je huisart of de assistente wel specifiek dat je zwanger bent. Een blaasontsteking is niet gevaarlijk voor jou of je kindje. Maar in je zwangerschap heb je wél meer kans dat de blaasontsteking doorgaat naar je nieren. Je kunt dan een nierbekkenontsteking krijgen, en dat is wel gevaarlijk.

Hoe kun je een blaasontsteking voorkomen?
Veeg je vagina altijd van voren naar achter af en was je handen.
Probeer 2 liter water per dag te drinken. Met veel plassen spoel je de bacteriën weg.
Neem de tijd om te plassen en plas je blaas goed leeg.
Kantel je bekken een paar keer nadat je hebt geplast, zodat ook het laatste beetje urine uit je blaas komt.
Doe geen oefeningen met je bekkenbodem terwijl je plast. Dat is niet goed voor je blaas.
Plas na het vrijen. Hierdoor spoel je bacteriën weg.