bandenpijn

Wat is bandenpijn precies?

Bandenpijn is een scherpe, onverwachte, stekende pijn. De pijn komt doordat er door groei van de baarmoeder of bewegingen aan de banden van je baarmoeder getrokken wordt. De pijn kan heel verschillend zijn. Het kan een stekende pijn zijn, maar ook een beetje zeurend, zoals bij een menstruatie. De pijn kan komen vanuit je liezen, je vagina, het schaambotje, je navel, je onderrug of je zij. Want op al deze plekken zitten banden. Telkens als je buik groeit, moeten je banden meegroeien. Dat groeien is een pijnlijk gevoel. Je kunt ervan schrikken, zo pijnlijk kan het zijn. Je kunt ook last hebben van een uitstralende pijn naar je billen en bovenbenen.

Bandenpijn kan erg vervelend zijn, maar het is niet gevaarlijk.

Wanneer heb je last van bandenpijn?

Je kunt je hele zwangerschap last hebben van bandenpijn. Sommige vrouwen hebben er vooral in het begin last van. Anderen hebben veel bandenpijn in de laatste maanden, als hun buik steeds zwaarder wordt. Er zijn ook vouwen die nooit bandenpijn hebben. Je kunt bandenpijn op veel verschillende momenten voelen bijvoorbeeld als je moe bent; opstaat uit bed; als je moet niezen of hoesten; bij uitrekken, tillen, het maken van een onverwachte beweging of tijdens het vrijen.

Tips om van bandenpijn af te komen

Ga even rustig zitten of liggen. Probeer rustig in en uit te ademen, naar de plek van de pijn toe.
Leg een warme (géén hete!) kruik op de pijnlijke plek.
Draag een stevige zwangerschapsonderbroek. Je buikspieren worden er niet slapper van, ze blijven gewoon meedoen. In lingeriewinkels of winkels met zwangerschapskleding verkopen ze goede zwangerschapsonderbroeken. Ze zijn erg duur, maar ze geven veel meer steun dan gewone onderbroeken.
Draag een buikband. Een goede buikband kun je kopen in een winkel met zwangerschapsproducten. Ook de fysiotherapeut kan je helpen aan een buikband.
Sport je graag? En wil je dat zo lang mogelijk blijven doen? Koop dan direct een buikband. Zo’n band ondersteunt je buik. Zo kun je langer blijven sporten. Heb je na het sporten steeds last van bandenpijn? Dan sport je waarschijnlijk te hard. Doe het dan wat rustiger aan.
Zwemmen is een fijne sport als je zwanger bent. Soms kun je ook met zwemmen last hebben van bandenpijn. Rust dan even wat en probeer het na een tijdje opnieuw. Lukt het niet zonder pijn? Stop dan en probeer het volgende week weer. Vaak is pijn bij het zwemmen tijdelijk. Je hebt er de ene keer meer last van dan de andere keer.

Als je op zoek bent naar een betrouwbare verloskundige in de regio Apeldoorn dan zouden wij van Verloskundigenpraktijk Doevendans je graag verder helpen.

Klik hier om je aan te melden voor begeleiding of bel ons direct op 055-5337720.